rejsomat.pl
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego Żeglowanie katamaranem

Żeglowanie katamaranem

Budowa katamaranu i jego specyfikacja techniczna sprawia, że jest on bardziej zwrotny i łatwiejszy w sterowaniu oraz obsłudze. Wielu żeglarzy oraz przyszłych osób planujących żeglarski rejs np. w Chorwacji zadaje sobie pytania: jak dokładnie wygląda jego sterowność i jak się nim żegluje oraz jak reaguje na silniejsze wiatry i fale. Na te pytania odpowiada niniejszy tekst.

 

Katamaran jest bardzo stabilny. Nie dochodzi na nim do większych przechyłów. Jest szybki, na co wpływ mają dwa silniki. Nie musimy zawsze używać dwóch. Do codziennej żeglugi bez manewrów wystarczy jeden.

Sytuacja zmienia się w przypadku podejmowania manewrów, wejścia, wyjścia z portu i parkowania. Oczywiście używamy dwóch silników także, gdy znacznie chcemy zwiększyć prędkość. Uruchomienie drugiego silnika na optymalnych obrotach podniesie prędkość o 1 do 1,5 węzła. Zwiększamy tym samym zużycie paliwa. Nie zawsze jest ono jednak podwójne w stosunku do jednokadłubowców o tej samej długości. Na katamaranach często montuje się silniki o mniejszej mocy, porównywalnej w sumie do jednego silnika na jachcie.

Żeglowanie katamaranem jest przyjemne i może sprawić skiperowi oraz załodze dużo przyjemności. Kokpit jest duży, znajduje się na poziomie mesy, na rufie. W większych jednostkach sterownia znajduje się na zewnątrz i jest umiejscowiona na górze, co wpływa na dobrą widoczność podczas żeglugi. Kapitan powinien szczególnie zwrócić uwagę na refowanie, którego konieczność jest na katamaranie trudniejsza do oceny.

Katamaran nie przechyla się tak, jak jednokadłubowiec, więc nie tłumi w takim samym stopniu wiatru. Tym samym decyzja o refowaniu powinna być podejmowana z większym wyczuciem. Żeglujący musi zachować większą czujność w trudnych warunkach atmosferycznych, czyli przy silnym wietrze i dużych falach. Katamaran może wtedy intensywnie przyspieszać, warto tu zwrócić uwagę na krzywą Reeda.

Utrudniony jest również zwrot przez sztag, który powinien być wykonywany przy uruchomionych obu silnikach. Główną przeszkodą jest tu duża powierzchnia czołowa. Przydatne będzie w takiej sytuacji nabranie optymalnej prędkości i wykorzystanie prądów orbitalnych. Oddzielną kwestią jest parkowanie w marinie, które także wymaga od żeglującego pewnej wprawy i praktyki.

Katamaran łatwo ulega dryfowi bocznemu, za sprawą swojej dużej powierzchni bocznej oraz niskiego poziomu zanurzenia. Jest to dodatkowe utrudnienie podczas manewrowania w marinie. W sytuacji większych przeszkód oraz komplikacji podczas parkowania, powinniśmy bez obaw wezwać na pomoc lub asystę obsługę mariny.

W pierwszej kolejności należy mieć na uwadze bezpieczeństwo oraz prawidłowe wykonanie manewru. Umiejętne manewrowanie katamaranem jest kwestią praktyki i doskonalenia własnych umiejętności w sterowaniu tego rodzaju jednostką.

 

Katamaran może powodować początkowe trudności podczas żeglugi. Wymaga dostosowania własnych przyzwyczajeń do nowej konstrukcji. Jak zaznaczają jednak specjaliści z dziedziny żeglarstwa, nie jest to aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim sterowanie katamaranem jest podczas codziennego żeglowania przyjemnością. Katamaran jest podatny na wszelkie manewry, a jego dwa silniki dodatkowo wspomagają pracę kapitana. Oczywiście podczas każdego manewru należy zachować czujność i nie bagatelizować żadnych trudności.

Podobne artykuły
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
niedziela, 9 lipca 2017
Marina Dalmacija jest największym tego typu obiektem w Chorwacji. Jest położona w naturalnie chronionej zatoce znajdującej się w mieście Sukosan położonym 7 km od portu w Zadarze i 5 km od międzynarodowego lotniska....
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
poniedziałek, 16 października 2017
Obecnie mamy do czynienia z prawdziwym wysypem ofert wakacyjnych. Wakacje w kraju, za granicą, nad morzem, w górach, na wsi, w mieście. Wybieramy luksusowy hotel lub niższy standard w postaci pensjonatu, robinsonady,...
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
sobota, 17 marca 2018
Wakacje to dziś nie tylko wypoczywanie, zwiedzanie i podziwianie widoków. Coraz więcej z nas oczekuje od swoich podróży więcej, a odwiedzanie kolejnych krajów to przede wszystkim okazja do poznania kultury odmiennych...

Dlaczego warto wybrać Rejsomat.pl?

korzyści największa baza ofert
Najlepsza baza ofert
korzyści tylko sprawdzeni organizatorzy
Tylko sprawdzeni organizatorzy
Każdy rejs może zostać anulowany za pełnym zwrotem w ciągu 24 godzin od chwili zakupu. Sprawdź zasady anulowania.
Elastyczne zasady anulowania
korzyści najniższa cena
Najniższa cena
korzyści kompleksowa oferta
Kompleksowa oferta
korzyści profesjonalny skipper
Profesjonalny skiper
172Ofert rejsów
23 636Mil morskich w ofercie
13 265Połączeń lotniczych
405Atrakcji turystycznych
1 259Wolnych koi