rejsomat.pl
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego Żeglowanie katamaranem

Żeglowanie katamaranem

Budowa katamaranu i jego specyfikacja techniczna sprawia, że jest on bardziej zwrotny i łatwiejszy w sterowaniu oraz obsłudze. Wielu żeglarzy oraz przyszłych osób planujących żeglarski rejs np. w Chorwacji zadaje sobie pytania: jak dokładnie wygląda jego sterowność i jak się nim żegluje oraz jak reaguje na silniejsze wiatry i fale. Na te pytania odpowiada niniejszy tekst.

 

Katamaran jest bardzo stabilny. Nie dochodzi na nim do większych przechyłów. Jest szybki, na co wpływ mają dwa silniki. Nie musimy zawsze używać dwóch. Do codziennej żeglugi bez manewrów wystarczy jeden.

Sytuacja zmienia się w przypadku podejmowania manewrów, wejścia, wyjścia z portu i parkowania. Oczywiście używamy dwóch silników także, gdy znacznie chcemy zwiększyć prędkość. Uruchomienie drugiego silnika na optymalnych obrotach podniesie prędkość o 1 do 1,5 węzła. Zwiększamy tym samym zużycie paliwa. Nie zawsze jest ono jednak podwójne w stosunku do jednokadłubowców o tej samej długości. Na katamaranach często montuje się silniki o mniejszej mocy, porównywalnej w sumie do jednego silnika na jachcie.

Żeglowanie katamaranem jest przyjemne i może sprawić skiperowi oraz załodze dużo przyjemności. Kokpit jest duży, znajduje się na poziomie mesy, na rufie. W większych jednostkach sterownia znajduje się na zewnątrz i jest umiejscowiona na górze, co wpływa na dobrą widoczność podczas żeglugi. Kapitan powinien szczególnie zwrócić uwagę na refowanie, którego konieczność jest na katamaranie trudniejsza do oceny.

Katamaran nie przechyla się tak, jak jednokadłubowiec, więc nie tłumi w takim samym stopniu wiatru. Tym samym decyzja o refowaniu powinna być podejmowana z większym wyczuciem. Żeglujący musi zachować większą czujność w trudnych warunkach atmosferycznych, czyli przy silnym wietrze i dużych falach. Katamaran może wtedy intensywnie przyspieszać, warto tu zwrócić uwagę na krzywą Reeda.

Utrudniony jest również zwrot przez sztag, który powinien być wykonywany przy uruchomionych obu silnikach. Główną przeszkodą jest tu duża powierzchnia czołowa. Przydatne będzie w takiej sytuacji nabranie optymalnej prędkości i wykorzystanie prądów orbitalnych. Oddzielną kwestią jest parkowanie w marinie, które także wymaga od żeglującego pewnej wprawy i praktyki.

Katamaran łatwo ulega dryfowi bocznemu, za sprawą swojej dużej powierzchni bocznej oraz niskiego poziomu zanurzenia. Jest to dodatkowe utrudnienie podczas manewrowania w marinie. W sytuacji większych przeszkód oraz komplikacji podczas parkowania, powinniśmy bez obaw wezwać na pomoc lub asystę obsługę mariny.

W pierwszej kolejności należy mieć na uwadze bezpieczeństwo oraz prawidłowe wykonanie manewru. Umiejętne manewrowanie katamaranem jest kwestią praktyki i doskonalenia własnych umiejętności w sterowaniu tego rodzaju jednostką.

 

Katamaran może powodować początkowe trudności podczas żeglugi. Wymaga dostosowania własnych przyzwyczajeń do nowej konstrukcji. Jak zaznaczają jednak specjaliści z dziedziny żeglarstwa, nie jest to aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim sterowanie katamaranem jest podczas codziennego żeglowania przyjemnością. Katamaran jest podatny na wszelkie manewry, a jego dwa silniki dodatkowo wspomagają pracę kapitana. Oczywiście podczas każdego manewru należy zachować czujność i nie bagatelizować żadnych trudności.

Podobne artykuły
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
niedziela, 9 lipca 2017
Jeżeli udajemy się w żeglarski rejs w bardziej egzotyczne miejsca, natrafimy na wiele niesamowitych i rzadko spotykanych okazów. Kolorowe ryby o przedziwnych kształtach i płetwach, niecodzienne gatunki, a nawet...
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
niedziela, 9 lipca 2017
W dzisiejszych czasach wciąż poszukujemy czegoś więcej. Wakacje spędzone w kurorcie czy w jednym mieście już nie fascynują i powoli stają się banalnym wyborem. Pewną odskocznią są jednodniowe lub kilkugodzinne atrakcje...
Zdjęcie z rejsu żeglarskiego
niedziela, 3 grudnia 2017
Saint Lucia najczęściej kojarzona jest z dwiema górami Les Pitons. Stanowią one dominujący element krajobrazu wyspy, a ich wizerunek występuje także na fladze kraju. Nie tylko Les Pitons świadczą o wyjątkowości...

Dlaczego warto wybrać Rejsomat.pl?

korzyści największa baza ofert
Największa oferta w Polsce
korzyści tylko sprawdzeni organizatorzy
Tylko sprawdzeni organizatorzy
Każdy rejs może zostać anulowany za pełnym zwrotem w ciągu 24 godzin od chwili zakupu. Sprawdź zasady anulowania.
Elastyczne zasady anulowania
korzyści najniższa cena
Prezentujemy pełną ceną w PLN
korzyści kompleksowa oferta
Bezpieczny dla początkujących
korzyści profesjonalny skipper
Tylko profesjonalni polskojęzyczni sternicy
128Ofert rejsów
17 590Mil morskich w ofercie
9 871Połączeń lotniczych
613Atrakcji turystycznych
937Wolnych koi